חברת "OROZ" ואמיר תעשיות מחזור משלבת כוחות באחד התחומים החשובים לאקולוגיה ולחיים האישיים שלנו "תחום איסוף וטיפול בגזם". אנו מעמידים לרשותכם ולרשות הרשויות בישראל מערך שירותי מנוף מגוונים באמצעות צי משאיות מנוף הייחודים לחברתנו.

הצי המתקדם שאנו נעמיד לרשותם מעניק יתרונות רבים:

• עבודה יעילה ומקצועית, תוך חיסכון בזמן
• מינימום הפרעה לתנועה תוך כדי העבודה.
• מערכות טכנולוגיה ובקרה כגון מערכת מצלמות, המאפשרת את הגברת הבטיחות בזמן העבודה וניהול ובקרה של הרכב באופן רציף ובזמן אמת.

 
לפני שנבחן את חיוניותו של מחזור גזם, כדאי להבין מהו גזם.

גזם הנו כותרת כללית לענפים, עלים ואפילו דשא, הנקצץ מעצים ושיחים. בדרך כלל, גזם נוצר בשלושה תחומים עיקריים – העירוני, הציבורי והכפרי. בין היתר, הוא נוצר בעת גיזום שיחים ועצים בגינות, מטעים, יערות ושמורות, בין אם לשם בטיחות ויופי ובין אם לשם העצמת הגדילה והפריחה.

בדרך כלל, הענפים העבים שמקוצצים, מועברים להסקה או ליצירת פחם. עם זאת, הגזם הדק יותר, כגון העלים והענפים הדקיקים, נותרים ומצטברים. בישראל בלבד, מצטברים בכל שנה למעלה מ-600,000 טון גזם.

בכדי למגר ולסלק את הגזם שמצטבר, נוהגים לשרוף או לטמון אותו באתרי פסולת. דרכים אלו נעשו בעייתיות מאחר ולא נותר עוד מקום להטמנת הגזם ושריפתו עלולה לפגוע בשכבות האוזון ולגרום לזיהום אוויר משמעותי. על כן, מחזור גזם נעשה לחיוני במיוחד.

בדיוק בגלל הסיכון הגדול, בטיפול הלא נכון בגזם והסיכון המלווה בכך אנו מעניקים תשומת לב מרבית לנושא ופורסים כוחות ברשויות רבות בכדי לאסוף את הגזם ולמנוע סכנה אקולוגית. המשאיות יעודיות שלנו מסתובבות ואוספות את הגזם  בעזרת מנופים ייעודיים לכך. הגזם מפונה לתחנת מעבר, וממוין לפי גדלים וסוגים שונים. משם נשלח אל מרסקת גזם ייעודית, משם יוצאים הגזעים והענפים בתור רסק גזם. משם ואילך הגזם המקוצץ משמש כחומר חיפוי לקרקע בגנים ציבוריים ופרטיים, ריפוד לרפתות, אנרגיה ירוקה, דישון, הסקה, קומפוסט ועוד. 

 

כיצד מיחזור גזם יכול לסייע?

באמצעות מחזור גזם, ניתן להפוך את הצטברויות הגזם לחומרים חיוניים אחרים בתחומים רבים מספור. ראשית, מחזור גזם יכול לסייע רבות בתחום החקלאות. כאשר אנו מקצצים את הגזם עד ל-2.5 ס"מ, ניתן להיעזר בו בחיפוי קרקעות חקלאיות, דבר המונע גדילה של עשבים שוטים, מפחית התאדות ועוזר בעיבוד הקרקעות הללו. כמו כן, מיחזור גזם יכול לעזור רבות גם לבעלי החיים. כאשר אנו מקצצים את הגזם באופן דק ביותר, הוא יכול להחליף את הקש והנסורת. באמצעות מחזור גזם, ניתן ליצור קומפוסט.   הקומפוסט הנו דשן מחומרים אורגניים, ולכן, באמצעות יצירת קומפוסט מגזם נוצר מחזור כפול ומכופל. קומפוסט זה מאפשר לדשן את הקרקע ולסייע בפריחת מטעים וגינות, בצורה ידידותית יותר לסביבה כולה.

שנית, מחזור גזם יכול לתרום גם בתחום התעשייה, באמצעות יצירת לבידים והעצמת האנרגיה. כאשר אנו  קוצצים את הגזם לכדי ענפים בגודל 1.5 מטר, ללא עלים, ניתן להעביר אותם למפעלי לבידים(פורמיקה) ולמנוע כריתת עצים נוספת. כמו כן, ניתן להפוך את הגזם לאנרגיה של ממש, באמצעות קציצת הענפים, כך שיהיו באורך של עד 15 ס"מ, וייבושם.

ועכשיו לאחר  שמנינו כל כך הרבה יתרונות נותר לנו ולכם דבר אחד לעשות למען רווחתכם וביטחונכם את הגזם לפנות לפח הייעודי ואנו נמשיך להנות מאוויר נקי.